Dacă ai un copil cu cerințe educaționale speciale, este probabil să fi auzit deja despre intervenția psihopedagogică timpurie. Aceasta presupune o serie de activități educative adresate în special copiilor cu tulburări de spectru autist, ADHD, Sindrom Down, tulburări de învățare, deficiență mintală și alte tulburări de dezvoltare.
Ce presupune intervenția psihopedagogică timpurie
În mod general, acest tip de terapie include activități menită pentru stimularea și dezvoltarea structurilor cognitive. În același timp, acestea au scopul de a susține și provoca copilul să își câștige autonomia personală și socială.
La Kinetera, ne bazăm pe o abordare puțin diferită de cea clasică. Mai exact, îmbinăm mai multe tipuri de terapie pentru a putea beneficia de avantajele lor: stimulare cognitivă, formarea autonomiei personale și sociale, stimularea limbajului receptiv și expresiv, ludoterapie. Astfel, copiii vor redescoperi bucuria de a învăța într-un mediu securizat din punct de vedere psihologic.
De unde pornim în acest demers complex
Intervenția psihopedagogică timpurie pornește de la evaluare, componentă extrem de importantă în stabilirea obiectivelor și a planului de intervenție pentru fiecare copil în parte. În acest mod, ne asigurăm că micuțul va benefica de programele educaționale care să valorifice la maximum potențialul intelectual de învățare și de dezvoltare.
Succesul programelor educaționale recuperativ-compensatorii depinde în mod esențial de vârsta copilului. Dacă programul este aplicat la vârste mici, când copilul receptează mai ușor influențele externe, șansele de reușită sunt mai mari.
Beneficii pentru copiii care dispun de intervenție psihopedagogică timpurie:
- Dezvoltarea abilităților vizual perceptive (coordonare vizual-motorie, coordonarea motricității fine, cunoașterea schemei corporale, percepția poziției în spațiu și a relațiilor spațiale). Un copil cu abilități vizual-perceptive scăzute va avea dificultăți de adaptare la cerințele mediului: dificultăți de mișcare, de îmbrăcare, în acțiunile de modelare, desenare, scriere, orientarea în spațiu etc.;
- Dezvoltarea și antrenarea proceselor psihice: atenție, memorie, reprezentări mintale;
- Dezvoltarea deprinderilor și abilităților necesare pentru adaptarea socială (perceperea corectă a propriei persoane, cultivarea autocontrolului, cunoașterea și respectarea normelor și a codului bunelor maniere);
- Achiziționarea deprinderilor de autonomie personală (igienă, autoservire, acțiunile din regimul zilnic de viață);
- Dezvoltarea limbajului (expresiv și receptiv) și antrenamentul psihomotor pentru pregătirea actului grafic.
Metode utilizate în intervenția psihopedagogică
Copiii din întreaga lume iubesc în unanimitate jocul. El reprezintă formula primară a acțiunii umane, o formă de organizare a cogniției și implicit o cale de organizare a cunoașterii. Astfel, intervenția psihopedagogică timpurie se bazează pe joc ca metodă predominantă de învățare și dezvoltare. Prin joc, copiii dezvoltă prototipuri comportamentale care pot fi utilizate ulterior în contexte mai serioase.
Personal specializat Kinetera
Psihopedagog Ciornohac Mădălina
- Licențiat al facultății de Psihologie și Științe ale Educației cu specializare în psihopedagogie specială;
- Masterand în cadrul aceleiași facultăți a programului: Diagnoză și intervenție la persoanele cu cerințe speciale
- Participare la diverse cursuri și perfecționări naționale și internaționale pe tot parcursul activității profesionale, experiență practică în lucrul cu copiii cu nevoi speciale de peste 6 ani.